10 trendów dominujących w projektowaniu opakowań w 2020 roku


Wygląd opakowania stanowi kluczowy element marketingu. 70% konsumentów opiera swoją decyzję o zakupie bazując na estetyce i  kolorze opakowania. Projekt ma zaledwie 7 sekund by zdobyć przychylność potencjalnego nabywcy, przy czym w średniej wielkości supermarkecie jest około 40000 produktów.

Czy warto zatem śledzić trendy, czy może jednak iść pod prąd i w ten sposób próbować się wyróżnić? Trendy w 2020 roku, są tak różnorodne, że na pewno każdy znajdzie inspirację dla własnego idealnego opakowania.

Maksymalizm i minimalizm

Powstał pewien rozłam pomiędzy projektantami. Jedni, wyraźnie już zmęczeni minimalistycznym stylem idą mocno w drugą skrajność, przepych, bogate ilustracje, odważne łączenia kolorów i wzorów. Natomiast druga grupa do perfekcji opanowała oszczędne w formie projekty, gdzie ilość informacji jest ograniczona do minimum, a główną rolę odgrywa tylko jeden element – kolor, logo lub nazwa produktu.


Pokaż wnętrze

Świadomy konsument chce sprawdzić co jest w opakowaniu i niechętnie kupuje “kota w worku”. Ażurowe opakowania, lub pudełko z „okienkiem” są odpowiedzią na tę potrzebę. W ten sposób zawartość staje się jednocześnie elementem projektu. Sprytnie wykorzystany zabieg „uchylania rąbka tajemnicy”, może być podstawą naprawdę ciekawych opakowań.


Vintage – kiedyś to były czasy

Projekty inspirowane liternictwem i designem minionych lat budzą nostalgię, ponieważ przypominają konsumentom o “starych dobrych czasach”. Co ciekawe, adresaci projektów zazwyczaj nie mieli okazji żyć w latach do których nawiązuje design. Niezależnie od tego, uczucie tęsknoty za przeszłością jest mocno zakorzenione dzięki filmom, książkom czy serialom których czas akcji przypada na dawne czasy. Styl Vintage kojarzy się także z produktami, które były lepszej jakości niż obecnie, z precyzją wykonania oraz manufakturami w których fach mistrza był największą wartością. Brakuje nam zarówno rękodzieła jak i obcowania z procesem twórczym dlatego tak chętnie sięgamy po produkty to przypominające.


Wyraź się niewyraźnie

W zeszłych latach sporą popularnością cieszył się motyw gradientu, natomiast w 2020 mgliście zatarte granice będą występować w bardziej określonych kształtach, stanowiąc ciekawą ewolucję poprzedniej mody. „Blurrowanie” grafik jest swego rodzaju zabawą w którą projektant chce wciągnąć odbiorcę, aby zaczął kombinować, co może kryć się pod postacią niewyraźnych plam.


Ekologiczne

Temat ekologii przewija się obecnie na wszystkich płaszczyznach naszego życia, nie inaczej jest jeśli chodzi o opakowania. Duże koncerny powoli zaczynają sobie zdawać sprawę, że nie tylko ceną czy atrakcyjnością produktu są w stanie nakłonić konsumentów do zakupu, którzy są coraz bardziej świadomi szkodliwego wpływu plastiku na środowisko i dlatego coraz chętniej będą sięgać po biodegradowalne opakowania. Codziennie opracowuje się nowe materiały przyjazne zarówno naturze jak i użytkownikowi. 


Pastelowe i ziemiste

Poprzednie lata epatowały nasyconymi jasnymi kolorami. Wraz z jeszcze bardziej zakorzenionym nurtem eko, odcienie opakowań bledną i kierują się w stronę bardziej ziemistych oraz pastelowych barw. Trend najwyraźniej będzie dominować w branży kosmetycznej oraz spożywczej, w obu przypadkach podkreślając naturalne pochodzenie składników.


Starannie wykreślone

Jest coś kojącego w projektach dokładnie wykreślonych, zbalansowanych, czystych, gdzie typografia jest idealnym dopełnieniem grafiki a całość tworzy estetyczne mini arcydzieło. Ten trend stoi w opozycji do krzykliwych fontów zajmujących całe opakowanie, dlatego w 2020 oba nurty będą iść równolegle, co sprawia, że na półkach sklepowych na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.


Holografia – disco może wszystko

Holograficzne wykończenie to stosunkowo nowa technologia, która jest udoskonalana z roku na rok. W 2020 coraz częściej będzie można ją spotkać na pułkach sklepowych producentów którzy szczególnie chcą wyróżnić swój produkt. W zależności od projektu holografia może nadawać futurystycznego charakteru, odnosić się do stylu glamour lub wskazywać na projekt luksusowy. Szczególnie elegancko prezentuje się holografia w kontraście do matowej czerni.